DroomBaanHotel

DroomBaanHotel: actieve loopbaan-retraite opent in Amsterdamse Jordaan

07 MAART 2011, AMSTERDAM
Samenvatting
Huub van Zwieten, oprichter van Talentenbureau TalentFirst, realiseert een uniek concept: midden in de Amsterdamse Jordaan, een DroomBaanHotel in een omgetoverde timmerfabriek. In dit hotel vinden gasten, onder intensieve begeleiding, zichzelf en hun loopbaan opnieuw uit. Het hotel bestaat uit twee luxe appartementen en is ontworpen met alle benodigde faciliteiten om in een reis je DroomBaan te ontdekken.
De DroomBaanReis
Het DroomBaanHotel is bedoeld voor verblijf tijdens de tiendaagse DroomBaanReis. Tijdens deze reis
ontdekken deelnemers hun talenten en hoe ze dat kunnen vertalen naar een (volgende) betaalde baan.
TalentFirst coaches begeleiden deelnemers intensief gedurende de reis. Daarnaast gaat de deelnemer
actief aan de slag. Hij ontmoet, ontdekt en ervaart welke zaken in werk echt bij hem of haar passen. De tien dagen worden op maat ingevuld, met als resultaat dat de deelnemer zichzelf opnieuw uitvindt op
werkgebied. Het traject levert niet alleen inzichten op maar ook een concrete vertaling naar werk en een
uitgewerkt actieplan om je DroomBaan te vinden.

Het DroomBaanHotel
‘Ontwerp het appartement van je hipste vrienden!’ Met die opdracht heeft ontwerpbureau Kuub een bijzonder mooi design afgeleverd. Het DroomBaanHotel is ingericht om actief werk te verzetten én in luxe te kunnen ontspannen.

Er zijn verschillende plekken, elk met hun eigen doel. De werkruimte is een van de belangrijkste plekken.
Hier gaan deelnemers optimaal aan de slag met de opdrachten die zij krijgen. Op een grote werkwand wordt geschreven en geplakt. Een multifunctioneel plasmascherm beweegt via een rail door het appartement. Hier kan men (wireless) op werken, TV of DVD kijken. Slapen doet men ´op maat´ op een harder, zacht of extrazacht matras, dankzij DreamPartner Coco-mat. Daarbij is er een loungeplek, meditatieruimte, een pantry, een mini-wellness mét jacuzzi en een Geberit-toilet die meer kan dan alleen doortrekken.

Dat het DroomBaanHotel midden in de Jordaan ligt, is geen toeval. De Amsterdamse wijk is het hart van
ondernemersschap en levenskunst. De Jordaan wordt als springplank van inspiratie gebruikt voor de
DroomBaan-Reizigers.

Crowdsourcing
Het idee voor het DroomBaanHotel ontstond in van Zwieten’s boek 'Marijn Is Klaar Met Werken'. Het - toen
nog - fictieve DroomBaanHotel stond in het boek al midden in de Jordaan. Hier verbleef de hoofdpersoon om zijn droombaan te ontdekken.
Om dit werkelijkheid te maken, moest van Zwieten op creatieve manier aan geld zien te komen. De bank zag er geen heil in dus verzon hij een andere manier. Van Zwieten wist 15 financiers, waaronder de verkopend eigenaar aannemingsbedrijf JC Nieuwenhuizen, te enthousiasmeren. In ruil maken de financiers gebruik van de luxe hotelappartementen. Deze bijzondere manier van crowdsourcing maakte het DroomBaanHotel mogelijk.

Voor de inrichting zijn diverse DroomPartners gevonden. Naast Coco-mat sponsort Geberit de luxe douchewc’s en draagt Kvadrat zorg voor de stoffering van het appartement.

Huub van Zwieten
Huub van Zwieten, ondernemer en voorman van het 20 koppige Talentenbureau TalentFirst, heeft er zijn
werk van gemaakt om dromen te realiseren. Hij leert zijn klanten hoe dit te doen. Dit doet hij middels zijn
column in de Telegraaf, lezingen, seminars en inmiddels 7 boeken. Maar bovenal geeft hij zelf het voorbeeld door zijn eigen dromen te realiseren. Het DroomBaanHotel is daarvan nu het meest in het oog springende voorbeeld.

Het boek 'Marijn Is Klaar Met Werken'
Van Zwieten schreef in 2009 de roman 'Marijn Is Klaar Met Werken'. In het boek, waarin 43 bestaande
levenskunstenaars hun loopbaaninzichten aan de hoofdpersoon doorgeven, lopen fictie en werkelijkheid al
door elkaar. Maar met het nu gerealiseerde DroomBaanHotel wordt het boek achteraf zelfs een waar
gebeurd verhaal! Het koffietafelboek, met een oplage van inmiddels meer dan 20.000 exemplaren, is fraai
vormgegeven door ontwerpstudio Lava en bevat foto’s van Martin Roemers en Krijn van Noordwijk.

TalentFirst
Talentenbureau TalentFirst realiseert droombanen en gelooft dat werken leuk kan zijn, als je tenminste het
juiste werk doet. Zo’n twintig trainers/coaches helpen daarbij vanuit bijzondere panden in Amsterdam,
Amersfoort en binnenkort in Eindhoven, Rotterdam en Barcelona.
Enabling great lives. Live your talents. Dat zijn de thema’s van TalentFirst. Het bureau werkt voor grote
organisaties als Rabobank, Belastingdienst, Gemeentes, Leaseplan, Nike en Ahold, maar ook voor kleinere
bedrijven en particulieren. TalentFirst staat bekend om de zelf ontwikkelde trainingsvormen en bijzondere
programma’s, zoals nu ook de DroomBaanReis vanuit het gloednieuwe DroomBaanHotel.

Overige links

- Huub van Zwieten – www.huubvanzwieten.nl
- Projectmanagement door Antoinette Poortvliet – www.denieuwepoortvliet.nl
- Ontwerpbureau KUUB – www.kuub.nu
- Bouwbedrijf J. C. Nieuwenhuizen – www.jcnieuwenhuizen.nl

DreamPartners (sponsors)

- Kvadrat - http://www.kvadrat.dk
- Coco-mat - www.coco-mat.com/web/nl
- Geberit - www.i-love-water.com

HUUB VAN ZWIETEN IN DE MEDIA
- Telegraaf, mei ‘10. Bepaal zelf in welk hokje je wordt gezet.
- Telegraaf, Doe alleen waar je goed in bent.
- Parool, Je bereikt veel mensen kosteloos.
- Trouw, feb. ’10. Nieuwe baan in 3 stappen
- Spits, sept. ’09, Onrealistische dingen doen.
- Living, okt ’07. Droombaan
- Glamour, mei ‘10. Succes nieuwe stijl.
- Marie Claire, feb ’09. Hier ben ik!
- Glamour, mei ’01. Nooit meer werken.
- Blad C communicatieprofessionals, mei ‘10. Iedereen een droombaan
- Bizz, juni ‘08. Geen personeel, toch medewerkers
- Amsterdam Business, sept. ’07. Eigen stijl binnen zakelijke kledingcodes.
- Carp. Klaar voor de kroon.
RADIO
Vanaf 2008 is Huub regelmatig te gast op de radio, om te praten over zijn kijk op werk, droombanen en 365
vakantiedagen hebben. (BNR Nieuwsradio, Radio 1, Radio 100% NL)
TV